RSS

Hari PerSALINnan ke dua

Malam 17 June 2014 batuk teruk the whole night tak boleh tidur sampai pagi.

Date: 18 June 2014

Lepas sembahyang subuh terus rasa segar, batuk and rasa demam semalam semua hilang. Rasa badan sangat fresh and sihat.

Kejut hubby subuh, cakap dia nak turun kedai nak beli roti canai dan barang-barang nak masak laksam.

Resepi laksam sini ea..Hihi

Rasa sakit badan, penat tahap orang mengandung 10 bulan suda semua hilang. Serius, lama tak rasa sihat macam tu.

lepas makan roti canai rasa sakit dada and penuh perut. Rasa penat mula datang. Gagahkan diri beli nasi lemak lauk ikan tongkol kt kedai makcik kelate dan beli barang-barang nak masak laksam.

Drive balik sampai parking rumah, rasa sangat penat. lepak dalam kereta almost 40mins.  Lepas tu still rasa penat, and mula pikir nak tido. Terus gagah diri panjat tangga (tingkat 4 oi).

Sampai rumah sedikit mengah, baring sekejap di sofa sambil layan rancangan tv. Zada tido g ngan abahnya. Perut rasa sedikit meragam ( i pegnen 29 weeks uols). Then sekejap hilang rasa sakit. Nak masak laksam baru sedar santan tak beli. Suma barang beli tadi sumbat dalam peti ais. Rancangan tertunda.

Sambung baring, tertidur. Bila jaga mr. hubby kejut nak g keja. Teman dia bekfast nasi lemak beli tadi. Tak sedap katanya. Agaknya salah kedai nasi lemak kegemaran dia kot. Ada tiga kedai gerai nasi lemak kat situ. Lepas tu sambung tido depan tv. Perut terus terusan rasa sakit. Tak pernah rasa lagi sakit macam tu.

Pkul 12 perut sakit lagi, makin kuat makin kerap. Rasa risau mula muncul. Baby aktif tapi sakit ni pelik. Telefon mr.hubby minta hantar hospital. 

Sampai hospital nurse check, pakai alat semua dia cakap tak ada apa. 

Dr. bertugas plak amik port check, dia cek manual pakai tangan and dia cakap contraction. Aku pelik, apsal plak awal ni. Sakit plak tu. Ooo macam ni rasa sakit contraction rupanya. Rasa geli hati sebab anak no 2 baru tahu sakit contraction.

Dr. minta kebenaran nak cek rahim takut terbuka jalan, dr. pompuan ok la. lepas check dr announce dah 2cm buka. 

What?? Gila kau! 

Itu la dalam hati aku berkata. Terus sebak, takut muncul. Mana boleh, aku baru 7 bulan. Boleh stop ke process bersalin ni. 2 3 hari mungkin. 3 bulan?? Air mata mula bergenang. Then badan terhenjut henjut. haa, ape gi sejak bergelar ibu hati ni mudah sangat sangat sangat tersentuh. Dr cakap jangan la menangis Puan tapi aku sangat sedey dan takut. Baby kena selamat and sihat. Aku sangat risau dan ye sangat sangat stress.

Malam tu bermalam di hospital bilik bersalin. Dr cakap dia akan bagi ubat kuatkan paru paru baby in case baby keluar awal and also ubat stop bersalin awal. Dan aku blood pressure kept getting lower and lower. Padahal aku relax je kot. Hish..Ubat stop bersalin awal cuma dapat sekali cucuk. 

19 June 2014

Bermula 3pg 19 June 2014 sakit perut macam siang tadi kembali ber ulang. Bermula sakit bila terdengar perempuan menjerit meneran kt bilik sebelah.  Dan setiap kali bayi baru keluar perutku sangat-sangat sakit. Tanda ea? Baby dah nak keluar. 

Around 7am aku sms ofis hospital-zation. dalam 7am jugak aku rasa macam nak terkencing and nak terberak dan rasa baby sangat kat bawah.

Aku jerit panggil nurse,
"Nurse"
Nurse datang " Ye, puan."
"Asal rasa macam nak terberak nak terkecing ea? Rasa macam baby kat bawah pon ada"
"Jap2 saya panggil Dr."
Dr datang Dr lelaki..Alahai tapi  disebabkan sakit and cepat jew buat keja. Dia selak kain and rasa air ketuban dipecahkan. Rasa rambut baby kat bukaan rahim. Oh tuhan baby memang dah ready nak push out. Nurse dah mula " Push puan push".. Aku pon teran tapi terjerit plak. Siap cakap dekat nurse " Eh, saya tak teran ea? Saya jerit ea?"
Sebab tak cukup bulan dan bayi kecik jew process bersalin 30 minit dah siap. lahir babyku gul adik Zada yang Zada asik nak sayang jew sayang jew katanya..

Hospital Putrajaya
Alhamdullillah..Bila kita sentiasa memohon padanya insyaallah Dia akan sentiasa dekat dengan kita.
Kali ni jupa dr and nurse yang baik baik belaka,.Process bersalin smooth. Aku x der rasa nak kecik hati or marah2. X der dengar nurse tengking pesakit jugak. Pesakit terjerit ada. 4 jam aku rasa dia jerit. Sampai penat x larat nak jerit.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment